تبریک!دوست گرامی هم اکنون می توانید خریدی سریع،ارزان و مطمئن با پشتیبانی 24 ساعته و دائمی در ZTN انجام دهید.

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1146
  • بازدید دیروز : 1795
  • بازدید کل : 10425528

دانلود کتاب سیه چادر ها نوشته ی منوچهر کیانی نسخه ی کامل


دانلود کتاب سیه چادر ها نوشته ی منوچهر کیانی نسخه ی کامل

دانلود کتاب سیه چادر ها نوشته ی منوچهر کیانی نسخه ی کامل

این کتاب بدون حذفیات بوده و به نکات جالبی در زندگی عشایر می پردازد که در سال 1371 برای اولین بار به چاپ رسید ،کتابی جامع و بسیار خواندنی

اگر علاقه مند به شناخت مزدم ایل قشقایی هستین و یا تحقیق و مقاله ای در این رابطه میخواخید تهیه کنید خواندن این کتاب برایتان توصیه می شود .

بازخوانی بخشی از کتاب:

سیه چادرها” عنوان کتابی از منوچهر کیانی است که در صفحه نخستش تقدیم شده است، به زنان سیه چرده و آفتاب سوخته و مردان دست و پای پینه بسته و کودکان گرد و خاک گرفته ایل که در عرصه حیات پر مشقت خود تاریخ سازانی جاودانه برای ایران عزیز بوده اند.

این کتاب را خوانده بودم و وقتی دانشجوی خوبم نگار عزیز آنرا به من هدیه داد دوباره خواندنش و روان گفتن زبان کیانی ستودنی به نظر آمد.

سیه چادرها با نگاهی مردم شناسانه و نکته بین به معرفی دانش، دانسته ها و فرهنگ و هنر قشقایی می پردازد. نویسنده دانش آموخته مردم شناسی است و از تبار قشقایی ها و این دو مهم در کنار هم بستری برای بیانی هنرمندانه و ریز بین شده است. کتاب با معرفی جغرافیا و محیط طبیعی ایل قشقایی آغاز می شود و به دام و دامپروری، شرایط اقتصادی ایل، هنرهای ایل، اعتقادات و باورها، انواع غذاها، پوشاک و تحلیل کوچ و شرایط سیاسی حاکم بر ایل قشقایی را مدنظر دارد. فصل های کتاب بخوبی پیرامون مسائل بیان شده تدوین شده است. آنچه توجه مرا جلب نمود معرفی گروه های عامه و مردم عادی ایل در این کتاب است که بجز گروه ایلخانان و کلانتران و کدخدا و بزرگان که تعدادی محدود بوده اند و هدایت و رهبری ایل را عهده دار بوده اند، تعداد افراد ایل بیشتر از طبقات عام بوده اند.
کیانی، بطور کلی طبقه ایلخانان و کلانتران و کدخدایان و ریش سفیدان را به ترتیب در رأس ایل و بقیه افراد و گروههای ایل را شامل:
دامداران: یا افراد عادی ایل که زندگی پرزحمت و ساده دارند اکثرا دارای مرتع بوده و به ندرت محتاج دیگرانند.
کارگران ایلی: افرادی که فاقد دام و مرتع بوده اند که به چوپانی، مهتری می پرداخته اند و در صورت دارا بودن مهارت جنگی، تفنگ برداران کلانتران و خوانین بوده اند.
مهترها(محافظان اسب): معمولا خوانین و کلانتران برای نگهداری اسب های خود مهتر استخدام می کرده اند. مهترها افرادی اند که به نگهداری اسب و قاطر پرداخته و پرورش و نگهداری اسب حرفه آنها بوده است.
ساربانان: گروهی از افراد که مردمانی فعال و چابک بوده اندو به تعبیر کیانی اینها با قشقایی ها کاملا متفاوتند. که زندگی شان با نوشیدن شیر شتر و آوازخوانی و بیان آوارگی شان همراه ست که در ایل پراکنده اند.
پیشه وران:که شامل سلمانی ها، نوازندگان و غربت ها هستند.
سلمانی ها که مسئولیتشان اصلاح داماد برای جشن عروسی و یا همانند پزشکان اطفال را ختنه می کردندو گاه با وسایل ابتدایی دندانهای فاسد را می کشیدند.
نوازندگان که دو دسته افراد حرفه ای ها و غیر حرفه ای تقسیم می شوند. حرفه ای ها شامل عاشیق ها و چنگی ها بوده اند. عاشیق ها که بازمانده عاشیق های آذربایحان در ایل قشقانی اند و آهنگ هایی چون غریب و صنم ، کوراغلو و … را می نوازند.
چنگیها نوازندگان ساز و دهل و نی و نقاره که موسیقی رزمی و حماسی و رقص را می نوازند.
غیر حرفه ای ها در واقع از نظر توانمندی نواختن ساز در این دسته قرار می گیرند که به ساربانها، چوپان ها و افراد عادی القا می شود و مشخصا بحث حرفه مطرح نمی باشد.
دیگر گروه پیشه وران غربت ها هستند که با دم آهنگری، سندان و چکش برای اسب ها میخ و نعل، داس، ، پره و گاه سفید گری ظروف مسی را انجام میداده اند و از اعقاب مهاجرانی هستند که در تاریخ کهن ایران از هند به ایران آمده اند و در تمام نقاط پراکنده اند.
همراهی و هماهنگی بین اقشار مختلف ایلیاتی بدون توجه به حِرَف و تبعیت از مدیریت ایلی که در رأس امور قرار داشته است، چون خانواده ای با چارچوب های ارزشی تعریف شده بن مایه های ارزشی و فرهنگی بومی را حفظ نموده آنگونه که امروز علیرغم اسکان و مهاجرت به شهر و مناطق روستایی داعیه داران فرهنگ قشقایی خود را زیر لوای ایل قشقایی معرفی می نمایند.
حال اینکه پدر یکی متولد فارس باشد و خودش در اصفهان زندگی دارد یا دیگری متولد بوشهر است و در بوشهر ساکن اما بر پایه اشتراکات فرهنگی خود را از مرجع قشقایی ها یعنی فارس و ایل قشقایی می داند.
چنین ساختار ایلی و مشاغل معرفی شده امروزه باب نیستند و دلیل آن بهم ریختگی ساختار ایل به دلیل پدیده اسکان و مهاجرت به مناطق روستایی و شهری است.


پرداختن به این بخش کتاب کیانی صرفا به دلیل توجه کمتر به گروه عامه ایلی بوده چرا که جز سخن از بزرگان ایل و کلانتران، قشر زحمت کش کمتر مورد توجه می باشد و بعضا ضعف شخصیتی تعدادی از افراد همین تبار است که پدران خود را فراموش نموده و عار دارند از درک سادگی، صداقت و پاکی پدرانشان.

این محصول مجازی بوده و هزینه ی پستی دریافت نمی شود و برای دریافتش منتظر نمی مانید ، لینک دانلود بلافاصله بعد از خرید نشان داده می شود و یک نسخه نیز به ایمیل شما ارسال خواهد شد .

*****************

بزرگترين سايت محصولات دانلودي با پايينترين قيمت

و بالاترين كيفيت و تضمين محصولات و پشتيباني 24 ساعت

------------

در صورت درخواست فایل و یا پشتیبانی از این طریق با ما در ارتباط باشید :

ایمیل:

info@fiket.ir

 

ketab4u313@gmail.com

تلگرام و واتس آپ:

09142113398

09057811774

پیشاپیش از خرید و اعتماد شما سپاسگذاریم.


مبلغ واقعی 27,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

استان آذربایجان غربی شهر ارومیه، خیابان شهیدمحمدمنتظری ، کوچه شهیداخباری پلاک 9

اعتماد شما اعتبار ماست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما