تبریک!دوست گرامی هم اکنون می توانید خریدی سریع،ارزان و مطمئن با پشتیبانی 24 ساعته و دائمی در ZTN انجام دهید.

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1082
  • بازدید دیروز : 2851
  • بازدید کل : 10473556

آشنایی با پارچه ها


آشنایی با پارچه ها

 

جلسه اول
آشنایی با پارچه ها

جلسه اول معرفي روش و آشنايي با پارچه هاي مصنوعي، ابريشمي، پشمي، نخي و كتاني و معرفي ويژگيها آنها از روي درجه حرارت اطو و توضيح راجع به راه و بي راه و اريب پارچه هاي مختلف همچنين پارچه هايي كه خواب و يا طرح به يك طرف دارند
پيدا كردن بي راه پارچه ها و نحوه پهن كردن پارچه و طريقه برش پارچه هايي كه بصورت يك لا برش مي خورند .
آشنايي با عملكرد چرخ خياطي سرويس روغن كاري و نخ كردن چرخ و ماسوره و نخ شل براي آماده كردن دوخت بعدي و امتحان دوخت چرخ .



هدف

داشتن اطلاعات اوليه براي كساني كه قصد فراگيري خياطي را دارند آگاهي از تنوع پارچه ها و ميزان حرارت لازم براي اطو زدن آنها طريقه صحيح كار با چرخ خياطي و استفاده بهينه از آن .
براي اينكه دقيق تر با انواع پارچه ها آشنا شويم بهتر است آنها را به ترتيبي كه روي درجات بعضي از اطوها به صورت كلمات فارسي نوشته شده به خاطر بسپاريم.



به طور كلي پارچه ها را به پنج گروه اصلي تقسيم مي كنند

1. پارچه هاي مصنوعي
2. ابريشمي
3. پشمي
4. نخي
5. كتاني
اولين گروه پارچه هاي مصنوعي هستند كه از مواد مختلف خام و تركيبات پيچيده شيميايي تهيه مي شوند.
چهار گروه بعدي پارچه هاي طبيعي هستند . دو گروه ابريشمي و پشمي منشأ حيواني و دو گروه نخي و كتاني منشأ گياهي دارند.



شناسايي پارچه ها از روی درجات روی اتو

براي شناخت پارچه ها از روي درجات بعضي از اطوها كه به صورت كلمات فارسي نوشته شده اولين درجه كه داراي كمترين حرارت اطو مي باشد ضعيف ناميده مي شود.



درجه 1 : درجه ضعيف

(ژرسه ـــ پلي استر ـــ پاناما ـــ فلامنت ـــ سلولز ـــ سنتتیک)
براي دو گروه پارچه هاي مصنوعي سلولز و سنتتیک كه الياف آنها با فعل و انفعالات شيميايي بدست مي آيد مناسب مي باشد
از دو گروه دیگر می شود از پاناما و فلامنت نام برد.
از انواع پارچه هاي نايلون، ژرسه را مي توان نام برد.
از ويژگيهاي اين نوع پارچه ها دوام و بشور و بپوش بودن آنهاست.
اين پارچه ها با حرارت زياد جمع مي شوند، و در مقابل حرارت آتش مانند لاستيك مي سوزند و از آنها گلوله هايي سياه و سفت باقي مي ماند.



درجه 2 :ابريشم مصنوعي

روي اطوهايي كه درجات آن بصورت كلمات فارسي مشخص شده بعد از ضعيف، ابريشم مصنوعي را مي بينم.
درجه ابريشم مصنوعي براي پارچه هايي با الياف مصنوعي كه با رشته هاي طبيعي مخلوط شوند مناسب مي باشد.
اين پارچه هاي خوش حالت كه گروه زيادي از پارچه ها را تشكيل مي دهند دوخت و برشي ساده تر از گروه اول دارند مشهورترين آنها تترون و ترگال مي باشند.



درجه 3 :تريلين – لئوناردو

سومين درجه اي كه روي اطوها مشخص شده ابريشم و براي پارچه هاي ابريشمي مناسب است. اين نوع پارچه از رشته هايي كه كرم ابريشم به عنوان پيله به دور خود مي تند تهيه مي شود. پارچه ابريشم بسيار نرم و لطيف و همينطور محكم و با دوام است.
از محسناتش اينكه در هواي سرد، گرم و در هواي گرم، خنگ مي باشد.
براي برش، دوخت و اطوكاري آن بايد دقت و ظرافت بيشتري همراه باشد.
از انواع آن كرپ ژورژت ، ارگانزا، شيفون و ساتن را مي توان نام برد.

ساتن
آشنایی با پارچه ها



درجه 4 :پارچه های پشمي

اين درجه حرارت براي پارچه هايي كه از پشم حيوانات تهيه مي شوند مناسب مي باشد. پارچه هاي پشمي گرم و سبك، چروك ناپذير، جذب كننده رطوبت و بسيار محكم و با دوام مي باشند.
پارچه هاي پشمي به راحتي اطو خورده و حالت مي گيرند
آنها در برابر برق عايق هستند و در مقابل آتش هم از خود مقاومت نشان داده و به سادگي نمي سوزند.
از انواع آن فاستوني ها را شامل گاباردين – فلانل و كانگا مي توان نام برد . فوتر و ماهوت
مشهورترين پارچه پشمي كشمير مي باشد كه گرمي و خصوصاً وزن سبك آن اين نوع پارچه را از انواع آن متمايز مي كند.

فاستوني
e



درجه 5 : پارچه های نخی

اين درجه حرارت مخصوص پارچه هايي است كه از پنبه تهيه مي شوند. دوام ، سبكي، محكمي و مخصوصاً خنكي از مشخصات بارز آن مي باشند. پارچه هاي نخي جذب كننده رطوبت و هنگامي كه خيس باشند محكم تر مي شوند.
پارچه هاي نخي نرم می باشد و به راحتی اطو می شوند ، برش و دوخت این پارچه ها ساده تر مي باشد. بهتر است پارچه هاي نخي را قبل از برش آب كشيد تا به مقدار لازم آب برود.
از انواع آن چلوار، كدري ، چيت ، متقال ، و پپلين را مي توان نام برد.

پارچه کدری
آشنایی با پارچه ها



درجه 6 : پارچه های کتانی

پارچه هاي كتاني به پارچه هايي اطلاق مي شود كه از الياف گياه كتان تهيه مي شوند. اين پارچه ها بسيار با دوام، محكم و جاذب رطوبت مي باشند سطحي صاف دارند و خيلي زود چروك مي شوند.
از انواع آن آكار – آرو را مي توان نام برد.



برش پارچه ها

براي برش هر پارچه اي لازم است كه راه پارچه به موازات خطوط طولي بدن قرار گيرد. اما در مواردي كه به واسطه طرح پارچه مي خواهيم قسمتهايي مثل لكه بالاي پيراهن را برعكس ببريم بايد اطمينان داشته باشيم كه آن قسمت بعد از شستشو آب نمي رود و چنانچه پارچه آبرفت داشت پارچه را باید قبل از برش آب كشيد.
به طور كلي تمام پارچه هايي كه در بازار موجود مي باشند در سه چيز مشتركند و آن داشتن راه و بي راه و اريب مي باشد بجز چند مورد معمولاً پارچه ها در راه كش نمي آيند اما در بي راه كمي كشيده مي شوند. و تمامي پارچه ها دراريب كاملاً كش مي آيند راه پارچه كه همان طول پارچه مي باشد خطوطي به موازات حاشيه و يا تركي پارچه را مي گويند و نخ هاي تار كه داراي مقاومت بيشتري مي باشند در آن تنيده مي شوند. بي راه پارچه كه عرض پارچه مي باشد بطور عمودي راه پارچه را قطع مي كند و نخهايي با عنوان پود كه نسبت به تار داراي مقاومت كمتري مي باشند در آن تنيده ميشوند، كه البته پيدا كردن بي راه هر پارچه براي برش لباس بسيار ضروري مي باشد.
براي پيدا كردن بي راه پارچه ها آنها را به دو گروه تقسيم مي كنيم، پارچه :آهار دار و لخت
براي برش اريب، پارچه بايد كاملاً به طور صحيح روي ميز پهن شده باشد.
برای برش پارچه های آهاردار با تا زدن پارچه به نحوي كه دو حاشيه كاملاً روي هم قرار گيرد و پارچه داراي پيچ خوردگي نباشد به وسيله خطوط عمود يك سطح مستطيل و يا يك گونياي بزرگ خطي را كه در ابتداي پارچه به صورت دو لا روي هم قرار گرفته و بر حاشيه عمود مي باشد بدست مي آيد.
اما پيدا كردن بي راه در پارچه هاي لخت به دو صورت انجام مي پذيرد در روش اول با زدن يك چرت در حاشيه پارچه مي باشد روش دوم در پارچه هايي كه معمولاً جر نمي خورد كشيدن يك یا دو نخ از پود پارچه مي باشد.كه با كشيدن آن خطي در پارچه مي افتد . بايد به خاطر داشته باشيم كه در اين هر حالت اگربخواهيم پارچه را با قد بخصوص برش بزنيم اگر حاشيه در يك طرف جمع شده باشند از همان طرف اندازه می كنيم.
پارچه هايي را كه خواب دارند مثل مخمل و جير و بعضي از ساتنها و بعضي پارچه هاي پشمي، حتماً بايد هنگام برش به يك طرف يعني رو به پايين خواب پارچه الگوها را پهن كرد. در غيراين صورت وقتي لباس آماده شد تكه هايی که به راه درست بريده نشده به خاطر اینکه راه ها ی پارچه ها با هم همخوانی ندارند و سایه می اندازند به تيرگي مي زند و پارچه هاي براق مات ديده مي شوند.
همينطور در پارچه هاي گل دار و طرح داري كه گل و طرح آن به يك طرف مي باشد حتماً لازم است لباس طوري برش بخورد كه گلها و طرح پارچه به طرف بالا باشد. نكته مهمي كه بايد در مورد پارچه هاي لخت به خاطر بسپاريم اين است كه هنگامي كه راه پارچه برش خورده به صورت ريش ريش باشد لازم است براي پهن كردن پارچه بي راه آنرا پيدا كنيم.
ما اكثر پارچه ها را بصورت دولا برش مي زينم.
اما در مواردي مثل مانتوهاي سايز بالا براي اينكه مصرف پارچه پايين بيايد آنها را به صورت باز و يك لا برش مي زنيم.



برش قرينه

هنگامي كه پارچه بصورت باز بريده مي شود لازم است براي قسمتهايي كه بصورت قرينه يا جفت نياز داريم براي برش دوم الگو برگردانده شود تا تكه هاي لباس با هم قرينه و جفت گردند در غير اين صورت مثلاً دو آستين و دو قسمت پيش براي يك طرف بريده مي شود.

 

  انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 1481

برچسب های مهم

كسب درآمد اينترنتي روزانه حداقل100هزار تومان تضميني

كسب درآمد اينترنتي روزانه حداقل100هزار تومان تضميني

⚡ این پکیج دربهمن سال 1402 آپدیت شد⚡ ✨ با پول یک چیپس و پفک صاحب کسب و کار پردرآمد شوید✨ فقط تا مدت محدود سلام دوست خوبم اگه از زندگي و كارت رضايت نداري.. اگه از وضعيت روحي و بي پولي خسته شدي.. اگه احساس ميكني هميشه تو تمامي كارها بازنده اي و اعتماد به نفس پاييني ... ...

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓  **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...

راهنمای پین اوت صفحه آمپر و قطعات الکترونیکی و انزکتوری خودرو

راهنمای پین اوت صفحه آمپر و قطعات الکترونیکی و انزکتوری خودرو

یکی از مراحل عیب یابی و رفع عیب سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، شناخت محل دقیق پایه ها و تست سیم و یا قطعه مربوطه می باشد بدین منظور تعمیرکاران از کتابچه ها و نقشه های متعددی استفاده می کنند در اختیار داشتن چنین نقشه هایی نیازمند صرف هزینه و مطالعه کتابهای تعمیراتی ... ...

نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه

نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه

دانلود نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی به همراه جزوه + خلاصه نکات به همراه نکات مهم و ... ...

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) (دانش یاران)

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) (دانش یاران)

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11)   دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم لطفا جهت دانلود فایل عملیات خرید را انجام دهید توجه داشته باشید بعد از اتمام خرید فایل در دو نسخه قابل دانلود می باشد 1- دانلود فایل از لینک 2 - دانلود فایل ازایمیل وارد شده توسط شما در صورت به ... ...

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف با فرمتmp3  کتاب اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی از دکتر علی اکبر سیف یکی از کتاب هایی است که شما را با مفاهیم و اصطلاحات مهم حوزه های سنجش اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی آشنا می کند .دانشجویان و اساتید و ... ...

دانلود "کتاب صدای خود را آزاد کنید"pdf+فایلهای تمرینی

دانلود "کتاب صدای خود را آزاد کنید"pdf+فایلهای تمرینی

دانلود کتاب"صدای خود را آزاد کنید" نوشته : راجر لاو pdf+فایلهای صوتی تمرینی همراه کتاب با یادگیری تکنیکهای ساده راجر لاو هر کسی می تواند صاحب صدایی قوی برای صحبت کردن و صوتی زیبا برای خواندن شود. او با نظریه انقلابی و ارائه مفهوم صدای میانی،شما را به دنیای جدیدی از ... ...

دانلود  نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود pdf رایگان نمونه سوالات icdl با جواب، برای داوطلبانی که به دنبال آمادگی برای آزمون icdl هستند، بسیار مفید است. این فایلها حاوی بیش از 1500 سوال در موضوعات مختلفی از جمله کار با ویندوز، صفحه‌آرایی، اکسل، اکسس و… است که به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. ... ...

نرم افزار اندروید دیکشنری آلمانی به آلمانی لانگنشایت برای خارجی زبان ها ( Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache )

نرم افزار اندروید دیکشنری آلمانی به آلمانی لانگنشایت برای خارجی زبان ها ( Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache )

Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache   اگر با زبان آلمانی سرو کار دارید و تحقیق کرده باشید، حتما اسم موسسه Langenscheidt را شنیده اید. این دیکشنری که تقریبا تمام دبیران زبان آلمانی به بی نظیر بودن این دیکشنری هم عقیده هستند، دارای یکی از گسترده ترین دایره ... ...

دانلود کتاب صوتی ترک آسان سیگار

دانلود کتاب صوتی ترک آسان سیگار

عنوان کتاب: ترک آسان سیگار نویسنده: آلن کار مترجم: کاوس نویدان گوینده: علی همت مومیوند فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 17 حجم کل فایل ها: 100 مگابایت مدت زمان پخش: 9ساعت و 3 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی ترک آسان سیگار نوشته‌ی آلن کار، پرفروش‌ترین ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

استان آذربایجان غربی شهر ارومیه، خیابان شهیدمحمدمنتظری ، کوچه شهیداخباری پلاک 9

اعتماد شما اعتبار ماست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما