تبریک!دوست گرامی هم اکنون می توانید خریدی سریع،ارزان و مطمئن با پشتیبانی 24 ساعته و دائمی در ZTN انجام دهید.

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2835
  • بازدید دیروز : 2303
  • بازدید کل : 10429520

دانلود کتاب «نظریه‌ی نسبیت چیست؟» اثر لاندائو و رومر


دانلود کتاب «نظریه‌ی نسبیت چیست؟» اثر لاندائو و رومر

دانلود کتاب «نظریه‌ی نسبیت چیست؟» اثر لاندائو و رومر

نسخه ی چاپ اصلی و بدون سانسور

 

نام: نظریه نسبیت چیست؟
نویسنده: لاندائو_ رومر
مترجم: رامین
ناشر: انتشارات میر
زبان: فارسی
موضوع کتاب: علمی
نوع فایل: PDF
تعداد صفحات: ۶۸ صفحه

معرفی کتاب
مؤلفان کتاب «نظریه نسبیت چیست؟» دکتر لاندائو، عضو آکادمی علوم اتحاد شوروی سابق متوفی سال ۱۹۶۸م و دکتر رومر استاد فیزیک می‌باشد. دکتر لاندائو، پژوهش‌های متعددی در مباحث گوناگون فیزیک نظری به عمل آورده و به اخذ جوایز نوبل و لنین در رشته علوم و نیز جایزه دولتی در رشته فیزیک مفتخر شده است. دکتر رومر به پژوهش‌های خود در زمینه فیزیک تشعشعی و پرتو‌های کیهانی، معروف است.
از زمانی‌که آلبرت انشتین، نظریه‌ی «نسبیت»را به وجود آورد؛ بیش از شصت‌وسه سال می‌گذرد. این نظریه که زمانی از نظر برخی، بازیچه‌ی ضد و نقیض عقل به حساب می‌آمد؛ امروزه به یکی از مبانی فیزیک مبدل شده است. امروز فیزیک بدون نظریه «نسبیت» تقریبا مثل فیزیک بدون تصور درباره ملکول‌ها و اتم‌ها غیرممکن می‌باشد. بر مبنای این نظریه دستگاه‌های بغرنجی مانند شتاب‌دهنده‌ی ذرات بنیادی احداث می‌شود، واکنش‌های هسته‌ای محاسبه می‌گردد.
نظریه‌ی نسبیت دو نظریه اصلی و معروف نسبیت خاص و نسبیت عام از آلبرت اینشتین را در بر می‌گیرد. ایده اصلی در پشت این نظریه آن است که زمان و فضا با هم مرتبط هستند، نه جدا از هم و ثابت.
نسبیت عام، نظریه‌ای هندسی برای گرانش است که در سال ۱۹۱۶ توسط آلبرت اینشتین مطرح شد و تصویر کنونی فیزیک جدید از گرانش را تشکیل می‌دهد. نسبیت عام، نظریه نسبیت خاص و قانون جهانی گرانش نیوتن را تعمیم می‌دهد و توصیفی جدا از گرانش به عنوان یک ویژگی هندسی فضا و زمان یا فضازمان ارائه می‌کند. به خصوص در این نظریه انحنای فضازمان، به‌طور مستقیم به انرژی و تکانه هر ماده و تابشی که موجود باشد مربوط است. این رابطه توسط معادلات میدانی اینشتین مشخص می‌شود که یک دستگاه معادلات مشتقات پاره‌ای را تشکیل می‌دهند. نظریه اینشتین، نتایج اختر فیزیکی مهمی به دنبال دارد. برای مثال وجود سیاه چاله‌ها را نشان می‌دهد. مکان‌هایی در فضا که در آن فضا و زمان طوری ناهموار شده‌اند که هیچ چیز حتی نور نمی‌تواند از آن فرار کند. حالتی در پایان عمر برای ستاره‌های پرجرم ایجاد می‌گردد. شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد تابش‌های شدید گسیل شده از برخی اجسام نجومی، مربوط به سیاه‌چاله‌ها است. به عنوان نمونه، ریزاختروش‌ها و یا هسته کهکشانی فعال نتیجه حضور سیاه‌چاله‌های ستاره‌وار و سیاه‌چاله‌هایی با جرم‌های بسیار بیش‌تر هستند.

قبل از آغاز قرن بیستم، دو شاخه مهم از علم فیزیک، یعنی مکانیک و الکترومغناطیس، کاملا و به طور مستقل از یکدیگر توسعه یافته بود، و به نظر می رسید که هیچ ارتباطی بین آن دو وجود نداشته باشد. قوانین مکانیک و الکترومغناطیس تا آن حد تایید شده بود، که فیزیکدانان بر این اطمینان بودند، که هیچ تغییرات یا اصطلاحاتی برای آنها وجود ندارد.

اما بر خلاف تعجب همگان، در اوایل قرن بیستم، فیزیکدانان با مسائل بسیار جدید و اساسی روبرو شدند. اول آنکه پی بردند که قانون دوم حرکت نیوتن، که صحت آن به خوبی برای اجسام متحرک با سرعت های پائین ثابت شده بود، نتایج صحیحی برای اجسام در حرکت با سرعت های بسیار بالا یعنی سرعت هائی در مقایسه با سرعت نور، 3× 108 m s معادل، بدست نمیداد. دوم آنکه دریافتند که برای دو ناظر در با حرکت نسبت به یکدیگر، نمی توان معادلات ترانسفورماسیون یکسانی را برای تبدیل قوانین مکانیک و الکترومغناطیس از دید این دو ناظر، به کار برد.

در سال 1905، انشتین(متولد آلمان در سال 1879 ) با وضع تئوری نسبیت خاص، براین مشکلات فائق آمد و توانست تن اقضات موجود بین تئوری های الکترومغناطیس و مکانیک کلاسیک را برطرف نماید. این تئوری برمبنای نتایج آزمایش مایکلسن - مورلی وضع گردید، که نشان میدهد هیچ تفاوت قابل اندازه-گیری بین سرعت نور در حرکت در جهات مختلف وجود ندارد. و بدین ترتیب، انشتین سرعت نور را به عنوان یکی از ثابتهای مهم طبیعت تعریف نمود، که مستقل از هر مرجع مقایسه ای است. به توسط این تئوری مفاهیم مرجع مقایسه ساکن، نسبی بودن مکان، زمان و طول، همزمانی بین دو رویداد، نسبی بودن سرعت، و انبساط زمان و انقباض طول توجیه می شوند.

 

فهرست مطالب

فصل اول
نسبیتی که به آن عادت کرده ایم
آیا هر بیانی مفهومی دارد؟
راست یا چپ؟
آیا اکنون روز است یا شب؟
چه کسی بزرگتر است ؟
نسبی، مطلق به نظر می آید
مفهوم مطلق، صورت نسبی به خود می گیرد
عقل سلیم معترض است
فصل دوم
فضا نسبی است
همان جا یا جائی دیگر؟
به راستی اجسام چگونه حرکت می کنند؟
آیا تمام دیدگاه ها معادلند؟
حالت سکون کشف می شود
مرجع ساکن(چارچوب اینرسیال)
آیا قطار حرکت میکند؟
حالت سکون برای همیشه فراموش می شود
قانون اینرسی
سرعت هم نسبی است!
فصل سوم
تراژدی نور
نور به طور آنی انتشار نمی یابد
آیا ممکن است سرعت نور تغییر کند؟
نور و صوت
به نظر می رسد که اصل نسبیت حرکت متزلزل شده باشد
اتر جهانی
موقعیت مشکل
تجربه تصمیم می گیرد
اصل نسبیت پیروز می شود
از ماهیتابه به آتش
فصل چهارم
زمان نسبی است
آیا به راستی تناقضی وجود دارد؟
سوارشدن به قطار
عقل سلیم از اعتبار می افتد
زمان با سرنوشت فضا سهیم می شود
علم پیروز می گردد
سرعت دارای محدودیت هایی خاص خود است
قبل و بعد
فصل پنجم
ساعت ها و خط کش های غیر قابل اعتماد
دوباره به همان قطار سوار می شویم
تناقض در ساعت دیواری
ماشین زمان
سفر به یک ستاره
انقباض طول
سرعت های غیر قابل اعتماد
فصل ششم
جرم
جرم
جرم افزاینده
ارزش یک گرم نور چیست؟
جمع بندی کلی


مبلغ واقعی 24,660 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 12,330 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 994

برچسب های مهم

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

استان آذربایجان غربی شهر ارومیه، خیابان شهیدمحمدمنتظری ، کوچه شهیداخباری پلاک 9

اعتماد شما اعتبار ماست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما