تبریک!دوست گرامی هم اکنون می توانید خریدی سریع،ارزان و مطمئن با پشتیبانی 24 ساعته و دائمی در ZTN انجام دهید.

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1085
  • بازدید دیروز : 3258
  • بازدید کل : 10539344

تحولات نقاشي ايران


تحولات نقاشي ايران

تحولات نقاشي ايران

مگر تعدادي انگشت‌شمار، بذر هنر مدرن با تاخير يكصد ساله در ايران كاشته مي‌شد، دانه‌هاي نامناسبي كه در سرزميني غيرهمجنس و بي‌تناسب با شرايط اقليمي تاريخي و فرهنگي فرو‌مي‌نشست و محصولي كه داد مانند بسياري از محصولات خوراكي با پسوند‌هاي فرنگي نبود كه لااقل به قوت و غذاي مردم كمك كند؛ بلكه آنچه سبز شد، غذاي روحي و فكري بود كه مي‌خواست انديشه 100 ساله مدرنيسم غرب را يكشبه به خورد هنرمندان و روشنفكران ايراني بدهد كه جز سوءهاضمه ذهني و بيماري هنري را سبب نمي‌گرديد.

آنچه در ايران به عنوان هنر مدرن پا گرفت و رشد ناقص كرد ، ريشه در انديشه و باور و فرهنگ اين مرز و بوم نداشت كه حاصل آن نيز با اماها و اگرها و چراهاي زيادي روبه‌روست كه هنوز بي‌پاسخ مانده و به پايان خوش يا ناخوش خود نرسيده است.

به قول مرحوم آل‌احمد كه در مهرماه 1343 نوشت: مگر چه كسي و كجا اين قلم را در دست اين حضرات معني داده است؟ جز فرهنگ؟ و اينجاست كه داستان نهال است و جابه‌جا شدنش و بي‌ريشه ماندنش و زينتي بودنش و احتياج به گلخانه و ديگر قضايا و اين تنها داستان فرنگ‌ديده‌ها نيست، داستان فرنگ‌نديده‌ها هم هست وقتي بي‌ينال هست و قضاتش فرنگي وقتي هنرهاي زيبا فقط شعبه‌اي شده است.

از تبليغات خارجي دستگاه و انبان انبان هنر مدرن صادر مي‌كند به قصد تظاهر، طومار طومار رقص محلي و دار قالي و شليته قاسم‌آبادي تا پاهاي برهنه را بپوشاند و جهل عام را ناچار نمدي از اين كلاه به نقاش فرنگ‌نديده هم مي‌رسد. نقاشي كه هنوز همان ونوس دست شكسته را به عنوان مدل دارد و همان سرستون گورنتي را و همان رنسانس و گوتيك و ديگر خزعبلات را... بله گنگ‌هاي سراسر عالم زبان واحد دارند.

اين نظر كه مي‌توان انديشه و تفكر ايراني را به شيوه‌هاي بياني مدرن و امروزي اظهار كرد اگرچه از جهاتي پيوندي جهانشمول و فرامرزي ميان نگاه و فرهنگ ايراني و ديگر ملت‌ها برقرار نمايد، اما يقينا هويت هنر ايراني را به تدريج از ميان خواهد برد.

اين مقدمه براي رد تمامي آن چيزي كه به عنوان هنر نوين و هنر مدرن امروز در كشور ما رواج دارد نيست، بلكه مشكل اينجاست كه خود نيز به روشني نمي‌دانيم از يك اثر هنري چه انتظاري داريم و براي حل اين مشكل تعريف درستي از هنر معاصر ايران و جايگاه آن ارائه نداده‌ايم.

بي‌شك توقع ما آن است كه آثار هنري روح‌نواز، تاثيرگذار، زيبا و باهويت باشد گرچه من معتقدم هنر چه مدرن و چه كلاسيك بايد روح انسان را بيدار كند، سرشت و باطن او را نسبت به حقايق هستي آگاه نمايد، اما آنچه امروز در برخي آثار رواج يافته زشت‌نگاري است كه شايد لازم باشد مجال ديگري به تفصيل به آن بپردازيم.

نقاشي در ايران

در يك نگاه كوتاه به روند تحولات هنرهاي تجسمي بويژه نقاشي در ايران از دوران گذشته تاكنون اين حقيقت به ذهن متبادر مي‌شود كه هنر نقاشي در ايران از نظر تاريخي اولين هنري است كه در معرض هجوم غرب قرار گرفت، ماهيت خود را از دست داد و به ضدخود مبدل شد.

نقاشي ايراني كه خود را با فرهنگ اسلامي منطبق كرده، در مجموع بازگوي سخن جان بود و آنچه بود حجب و حيا، وقار و آرامش، چنان قدرتمند و نيرومند كه حتي شرق‌شناسان هم آن را دريچه‌اي به باغ بهشت و آسمان ارزيابي مي‌كردند و نوابغي چون بهزاد و رضا عباسي را به جهان هنر عرضه كرد. هنگامي كه سفيران فرهنگي غرب پايشان به ايران رسيد و نفوذ نقاشي اروپايي از آغاز قرن 11 هجري شدت گرفت و ده‌ها هنرمند هلندي، ايتاليايي و انگليسي در دستگاه آخرين پادشاهان صفوي به نقاشي و تعليم شاگردان ايراني مشغول شدند، با اين يورش فرهنگي، اين هنر دچار صدمه شد.

با شروع دوران زمامداري سلاطين قاجار، هنر ايراني كه در كشاكش نفوذ و سلطه هنر اروپايي و حفظ ارزش‌ها و اصالت‌هاي هنر سنتي از زمان صفويه به بعد دوران برزخ و مقاومت را مي‌گذراند، به يكباره تن به تسليم بي‌چون و چرا در برابر الگوهاي هنري مغرب زمين سپرد.

نگارگري عصر زند كه مي‌رفت با تلاش و همت هنرمندان زمان شيوه وسبكي مستقل بيابد دچار ركود مي‌شود و عده‌اي از هنرمندان متعهد گوشه عزلت مي‌گيرند و نقاشي قهوه‌خانه را به وجود مي‌آورند، ولي هنر درباري قاجار در ابعاد وسيع و چشمگير رواج مي‌يابد با قالب خاص و تلفيقي و موضوعات اشرافي، در اين روند پرفراز و نشيب فرهنگ ديرينه عظيم و غني ايران در يك موضع انفعالي در مقابل هجوم فرهنگ بيگانه كه همچنان از غرب مي‌تازد قرار گرفته و هر يك از اين دو فرهنگ هويت جداگانه‌اي دارند كه معارضه و مقابله آنها درنتيجه ايجاد بحران هويت در فرهنگ ايراني نموده است. اين تشتت و آشفتگي كه تحت عنوان بحران هويت در هنر مطرح است، در تمام زمينه‌هاي فرهنگي و هنري و حتي معيارهاي رفتاري و هنجارهاي اجتماعي مردم ما نيز تاثير گذارده است.

مي‌دانيم كه مي‌توانيم با حفظ هويت ايراني دم به دم و لحظه به لحظه (نو) شويم از اين رو معتقدم كه طي3 دهه گذشته در حال تجربه‌اندوزي براي هويت بخشي به هنر معاصر ايران به شكلي امروزي هستيم.

مشكل تئوري‌زدگي

اما يك مشكل بزرگ براي دست يافتن به اين مهم وجود دارد و آن نقصاني كه در فضاي آموزش هنر كشور احساس مي‌شود، تئوري‌زدگي و عدم تطابق جنبه‌هاي عملي و كارگاهي با مباني نظري هنر، افزايش مقاطع تحصيلي به كارشناسي ارشد و دكتري موجب شده كه دانشجويان در جهت ارتقاي كيفي و افزايش توانايي‌ها و مهارت‌هاي فني تلاش كافي نكنند، زيرا روي آوردن به تحقيق و پژوهش و مطالعات نظري موجب عدم ادامه تجربه‌هاي عملي در كار هنري آنها شده و از اين طريق كمبودهاي خلق اثر هنري را در خود توجيه مي‌نمايد.

نفوذ نقاشي اروپايي از آغاز قرن 11 هجري شدت گرفت و ده‌ها هنرمند هلندي، ايتاليايي و انگليسي در دستگاه آخرين پادشاهان صفوي به نقاشي و تعليم شاگردان ايراني مشغول شدند

متاسفانه در جنبه‌هاي تئوريك و نظري هنر نيز در كشور ما راهكارها و متدهاي نوين و به روز و منبعث از ميراث فرهنگي و هنري ايراني ارائه نمي‌شود. همچنين تحقيقات نظري نيز نتايج مطلوبي در بر نداشته و نتوانسته در خدمت نقد و بررسي موثر و راهگشا در عرصه هنر كشور قرار گيرد. اگر چنانچه تحقيقات و مطالعات صاحب‌نظران در كار (نمونه‌سازي) و خلق آثار فاخر و با هويت بينجامد آن گاه مي‌توان اميدوار بود مسير دستيابي به هنر مبتني بر هويت ايراني و اصيل هموار گردد.

آن شيوه آموزشي كه در دوران گذشته به صورت مكتبي مي‌توانست رضا عباسي‌ها و بهزاد‌ها را به جهانيان معرفي كند با پيدايش سيستم دانشگاهي و نظام‌هاي جديد آموزشي و مباني مدرن هنري، اصول آموزش و فرآيند يادگيري و انتقال از استاد به شاگرد را دچار اختلال كرد و شوون مختلف مباني هنر ايراني را از يكديگر جدا نمود.

اين به آن معني است كه هنرمندان نقاش در پي دگرگوني جديدي كه در اسلوب نقاشي حاصل شد، به شيوه‌هاي فردي دست يافتند كه بيشتر تكيه بر فرديت و تجربه شخصي دارد و رهايي و لاقيدي در آن يقينا آموزش هنر به دانشجويان را تا حد زيادي با فلسفه روش‌هاي سنتي نقاشي مغاير ساخته است.

هنگامي كه هنر 30 ساله اخير مورد بررسي قرار مي‌گيرد يك وضعيت دو محوري مشابه آنچه از ابتداي ورود مدرنيسم هنرهاي بصري را در بر مي‌گرفت مشاهده مي‌شود. هر يك از دو قطب از ميان تغييرات تحميلي و نوآوري‌هاي آني راه خود را مي‌يابند، از يك سو هنري وجود دارد كه نقشي اساسا تاثيرپذير و انفعالي را مي‌پذيرد و هستي را آن گونه كه هست به تصوير مي‌كشد و در سوي ديگر تفكر و انديشه هنري به مثابه استراتژي نقاشي آن گونه كه در پي تغيير دادن ماهيت هنر است رخ مي‌نمايد، اما مرزهاي نقاشي ديگر به وضوح قابل تعيين نيست. بسياري از آثار از كاركردهاي عكاسي كه هيچ ربطي به نقاشي ندارند مايه گرفته است.

در اين مقاله فرصت پرداختن به مصاديق وجود ندارد و شايد لازم باشد تحليلي جامع پيرامون آنچه توسط مدرسان دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود صورت پذيرد ليكن اشاره به روش‌هاي قريب احوال و دور افتادن از شيوه‌هاي استاد شاگردي و آكادميك، اصالت و اريجيناليتي هنر امروز را زير سوال برده و شاگردان و دانشجويان با هجوم انواع نگاه‌هاي فردي قائم به خود كه بيشتر سليقه‌اي است نه اصولي و روشمند، دچار آشفتگي و سوءهاضمه ذهني شده‌اند و به تقليد تمسخرآميزي از معلمان روي آورده‌اند، به عبارت ديگر شايد بتوان گفت سطح علمي دانشگاه‌ها در حد هنرستان نزول كرده و خروجي دانشگاه‌ها متاسفانه هنرمندان مبدع مبتكر و خلاق نيست، آنچه روي مي‌دهد و هنرمندان جوان و مستعد و متبحر به جامعه هنري كشور افزوده مي‌شوند در واقع توسط استاداني اندك در خارج از دانشگاه‌ها شكل مي‌گيرد.

نشانه‌شناسي هنر ديني و مذهبي، ويژگي‌هاي هنر متعهد و اشتراكات آن با هنر ساير ملل با تحقيق و بررسي عميق‌تر استادان از سنت به هنرهاي ملي كه ريشه معنوي و اعتقادي دارد نيز از ديگر مشكلات وجود نظام آموزشي كشور است.

استحاله هنر ايراني

بررسي روند تاريخي آثار برخي از هنرمندان دانشگاهي حكايت از آن دارد كه در سطح مدرسان دانشگاه از آغازين سال‌هاي تاسيس مدارس عالي و دانشكده‌هاي هنري تاكنون (البته پس از كمال‌الملك و شاگردانش) يعني آنچه در حوزه نقاشي مدرن قرار مي‌گيرد توليد انحاي بيان در انبوهي از خط‌خطي‌ها، رنگ ماده‌هاي بر بوم فشانده شده، بوم‌هايي به شكل‌هاي مختلف، غلتك‌هاي نقاشي ساختماني، لته لته شدن، بوم‌هاي بزرگ و بزرگ‌تر با آماج مصرف رنگ‌هاي پرزرق و برق، سطوح مغشوش و تكيه بر نقاشي تك‌رنگ و نقاشي‌هاي في‌البداهه و خودآفرين و اتفاقي بدون موضوع و بدون عنوان كه ملغمه‌اي از نقاشي معاصرند براي مخاطب ساده‌لوح و تماشاگر ناوارد به عنوان رويه‌اي متعارف بي‌هيچ گونه رويداد تكان‌دهنده‌اي رواج يافته است، اما آنچه سالم‌تر و بي‌پيرايه‌تر با فضايي بهره‌مند از صور پيكري و در خدمت مباني اعتقادي شكل گرفته، رشد كرده و بسط يافته، نوعي از نقاشي‌هاي معني‌گرا و آرماني است كه در به خدمت گرفتن اسلوب‌هاي گوناگون هراسي ندارد ليكن آنها را در خدمت موضوع مي‌پندارد و به كار مي‌بندد و اين رفتار‌هاي مقلدانه را كه هيچ سنخيتي با روح و نقش سنتي هنر ندارد نمي‌پسندد. هنري كه از متن باورهاي شيعي ظهور كرده و در قالب‌هاي تجسمي قدرتمند و غيرتزئيني و غيركاربردي خلق شده است، آثاري كه براي ارزش و منزلت انساني و تعالي روح اسير شده در دنياي مادي و صنعتي و تكنولوژي‌زده امروزي آفريده شده است در آثاري مانند نقاشي قهوه‌خانه، براي هنرمند آرمانگرا و خواهان‌عدالت يقينا قابل مطالعه و بررسي است و شايد اثر بخش و اثرگذار.

در دنياي تكنيك‌زده كه نقاشي به زبان بسيار محدود تبديل شده و به فعاليتي تخصصي در جامعه كه خود به نحوي بي‌انعطاف به رشته‌هاي تخصصي ديگري منقسم شده كه بالمآل حاصل طرز تفكر اثباتي و مادي است، بايد پذيرفت كه فقط برخي آدم‌هاي گزيده داراي خلاقيت هستند. انسان جامعه مدرن مصرفي موجودي مادي انديش شده كه بسرعت از ماهيت خود دور مي‌شود و خلاقيتش كه داراي جنبه‌هاي روحاني و الهامي بود آسيب ديده، ولي اگر تغيير سبك و سليقه به بن‌بست منتهي شده باشد و شيوه‌هاي فردي بي‌پشتوانه و بي‌تكيه‌گاه راه به جايي نبرد ولي فوت و فن كار هنري جنبه‌هاي دروني به خود بگيرد، آن گاه با تكيه بر روح آرماني مدلي كه به طور سنتي به عنوان هنر مورد قبول بوده امروز باز انديشي خواهد شد.

جز اينها سوالات و چالش‌هاي زياد ديگري در بخش‌هاي مديريتي و اجرايي و جايگاه بخش دولتي و نقش بخش خصوصي پيش رو داريم كه همچنان نياز به بررسي و به دست آوردن پاسخ‌ها و راهكارهاي مناسبي دارد كه اميد مي‌رود بتدريج ساماندهي شده و برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي براي آنها انجام گيرد.

غلامعلي طاهري

  انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 146
كسب درآمد اينترنتي روزانه حداقل100هزار تومان تضميني

كسب درآمد اينترنتي روزانه حداقل100هزار تومان تضميني

⚡ این پکیج دربهمن سال 1402 آپدیت شد⚡ ✨ با پول یک چیپس و پفک صاحب کسب و کار پردرآمد شوید✨ فقط تا مدت محدود سلام دوست خوبم اگه از زندگي و كارت رضايت نداري.. اگه از وضعيت روحي و بي پولي خسته شدي.. اگه احساس ميكني هميشه تو تمامي كارها بازنده اي و اعتماد به نفس پاييني ... ...

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓  **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...

راهنمای پین اوت صفحه آمپر و قطعات الکترونیکی و انزکتوری خودرو

راهنمای پین اوت صفحه آمپر و قطعات الکترونیکی و انزکتوری خودرو

یکی از مراحل عیب یابی و رفع عیب سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، شناخت محل دقیق پایه ها و تست سیم و یا قطعه مربوطه می باشد بدین منظور تعمیرکاران از کتابچه ها و نقشه های متعددی استفاده می کنند در اختیار داشتن چنین نقشه هایی نیازمند صرف هزینه و مطالعه کتابهای تعمیراتی ... ...

نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه

نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه

دانلود نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی به همراه جزوه + خلاصه نکات به همراه نکات مهم و ... ...

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) (دانش یاران)

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) (دانش یاران)

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11)   دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم لطفا جهت دانلود فایل عملیات خرید را انجام دهید توجه داشته باشید بعد از اتمام خرید فایل در دو نسخه قابل دانلود می باشد 1- دانلود فایل از لینک 2 - دانلود فایل ازایمیل وارد شده توسط شما در صورت به ... ...

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف با فرمتmp3  کتاب اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی از دکتر علی اکبر سیف یکی از کتاب هایی است که شما را با مفاهیم و اصطلاحات مهم حوزه های سنجش اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی آشنا می کند .دانشجویان و اساتید و ... ...

دانلود "کتاب صدای خود را آزاد کنید"pdf+فایلهای تمرینی

دانلود "کتاب صدای خود را آزاد کنید"pdf+فایلهای تمرینی

دانلود کتاب"صدای خود را آزاد کنید" نوشته : راجر لاو pdf+فایلهای صوتی تمرینی همراه کتاب با یادگیری تکنیکهای ساده راجر لاو هر کسی می تواند صاحب صدایی قوی برای صحبت کردن و صوتی زیبا برای خواندن شود. او با نظریه انقلابی و ارائه مفهوم صدای میانی،شما را به دنیای جدیدی از ... ...

دانلود  نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود pdf رایگان نمونه سوالات icdl با جواب، برای داوطلبانی که به دنبال آمادگی برای آزمون icdl هستند، بسیار مفید است. این فایلها حاوی بیش از 1500 سوال در موضوعات مختلفی از جمله کار با ویندوز، صفحه‌آرایی، اکسل، اکسس و… است که به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. ... ...

نرم افزار اندروید دیکشنری آلمانی به آلمانی لانگنشایت برای خارجی زبان ها ( Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache )

نرم افزار اندروید دیکشنری آلمانی به آلمانی لانگنشایت برای خارجی زبان ها ( Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache )

Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache   اگر با زبان آلمانی سرو کار دارید و تحقیق کرده باشید، حتما اسم موسسه Langenscheidt را شنیده اید. این دیکشنری که تقریبا تمام دبیران زبان آلمانی به بی نظیر بودن این دیکشنری هم عقیده هستند، دارای یکی از گسترده ترین دایره ... ...

پکیج آموزش فعالسازی انرژی درون و پرورش نیروهای درون

پکیج آموزش فعالسازی انرژی درون و پرورش نیروهای درون

پکیج آموزش فعالسازی انرژی درون که به شما فعال کردن چاکرا ، کندالینی ، انرژی درمانی ، قدرت پرانا و خیلی آموزش های فوق العاده دیگر که در ادامه معرفی خواهند شد آموزش داده خواهد شد. شما با دو کتاب "انرژی درون" با 500 صفحه و "پرورش نیروهای درون" با 150 صفحه می باشند آشنا خواهید ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

استان آذربایجان غربی شهر ارومیه، خیابان شهیدمحمدمنتظری ، کوچه شهیداخباری پلاک 9

اعتماد شما اعتبار ماست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما