تبریک!دوست گرامی هم اکنون می توانید خریدی سریع،ارزان و مطمئن با پشتیبانی 24 ساعته و دائمی در ZTN انجام دهید.

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2216
  • بازدید دیروز : 1752
  • بازدید کل : 10525743

پنج چالش اصلى زنان و دختران


پنج چالش اصلى زنان و دختران

پنج چالش اصلى زنان و دختران

 

  پنج چالش اصلى زنان و دختران

بنابر باور بسيارى از صاحب‏نظران، انسان، محور توسعه پايدار است و جامعه‏اى مى‏تواند توسعه يابد كه همه افراد آن، ظرفيت توسعه‏پذيرى را داشته باشند و راه‏ها و روش‏هاى مناسب براى حصول توسعه ي پايدار را بيابند. بنابراين، تا زمانى كه به زنان كشورمان به عنوان نيمى از نيروى انسانى در روند توسعه، توجّه كافى مبذول نگردد، تحقّق اين آرمان، آرزويى محال به نظر مى‏رسد.

 

بررسى قوانين موجود، اعم از قانون اساسى و ساير قوانين، نشان مى‏دهد كه زنان ايران، مشكل اساسى‏اى از لحاظ قانونى ندارند؛ لكن عوامل اقتصادى، فرهنگى و سنّتى ويژه‏اى، در قالب قوانين نانوشته، مانع مشاركت كامل زنان در روند توسعه و استفاده از مزاياى توسعه‏اند.

 

در اين نوشتار كوتاه، به دو مسئله مربوط به زنان و دختران در جوامع توسعه‏يافته و عقب‏مانده، اشاره مى‏شود و در مقاله ي بعد به 3 مورد ديگر اشاره مي کنيم :


يك . اشتغال زنان

زنان، از اوّلين پگاه حيات جمعى بشر، در تمام عرصه‏هاى اجتماعى، نقشى مؤثّر و تعيين كننده داشته‏اند و براساس نظر بسيارى از محقّقان و مردم شناسان، سنگ بناى تمدّن‏هاى مادى جوامع در پى فراگيرى كشاورزى و زراعت توسط زنان نهاده شده است و شايد بتوان گفت كه تداوم، پيشرفت و تكامل جامعه ي اوليه انسانى، بيشتر مديون تلاش‏ها، كوشش‏ها، مجاهدت‏ها و زحمات بى‏دريغ زنان بوده است تا مردان!

در جوامع گوناگون و در بين افراد مختلف، انگيزه‏هاى بسيارى، زنان را به بازار كار مى‏كشاند كه در اين‏جا به مهم‏ترين آنها (كه بالاخص در جامعه ما مى‏تواند مطرح باشد)، اشاره‏اى كوتاه خواهيم داشت:

 


1 . انگيزه‏هاى اقتصادى
يكى از شايع‏ترين دلايل اشتغال زنان، نه تنها در ايران، بلكه در جوامع مختلف، كمك به وضعيت اقتصادى همسر و خانواده است. بالا بودن هزينه‏ها و تنوّع نيازها و خواسته‏هاى خانواده، معمولاً مانع از آن است كه درآمد مرد به تنهايى از عهده ي اداره خانوار برآيد. اين نياز، مخصوصاً در شرايط نابه‏سامانىِ اقتصادى، بيشتر ضرورت مى‏يابد و موجب روى آوردن زنان، به انواع و اقسام كارهاى دست پايين، با مزد بسيار كم مى‏شود.

 


2 . انگيزه‏هاى روانى و استقلال‏طلبى
بسيارى از زنان، صرفاً به انگيزه ي نيل به استقلال مالى، راهى بازار كار مى‏شوند. بدين معنا كه حتى در صورت بى‏نيازى خانواده از درآمد آنها، به كار مى‏پردازند و دستمزد خود را به دلخواه، پس‏انداز يا هزينه مى‏نمايند. يكى از جنبه‏هاى مهم اشتغال با انگيزه مذكور، احساس نوعى همآوردى با مرد در اداره امور خانه و در واقع، تقسيم مديريت خانواده بين زن و مرد است.

ميل به استقلال مالى در محيط‏ها و جوامعى كه آمار طلاق بالايى دارند يا در آنها نرخ بى‏كارى و تلفات مردان بالاست و طبعاً زنان را با نوعى نگرانى و ترس از شرايط آينده مواجه مى‏سازد، اهميت بيشترى مى‏يابد.

 


3 . انگيزه‏هاى اجتماعى
گاهى هم ميل به كسب هوّيت و شخصيت اجتماعىِ مؤثر، افراد را وادار به حضور در جامعه مى‏كند. محيط محدود خانه و كارهاى تكرارى آن، كه تقريباً تمام وقت مفيد فرد را به خود اختصاص مى‏دهد، كمتر زمينه‏اى براى رشد ادراكى و شخصيتى فرد، باقى مى‏گذارد و در چنين شرايطى، زن براى جلوگيرى از رخوت و خُمود فكرى و روحى، خروج چند ساعته از محيط خانه را انتخاب مى‏كند. امّا در برخى از موارد، عامل اصلى شكل‏گيرى انگيزه حضور فعال در اجتماع و ورود به بازار كار، عرصه توانايى‏ها و تخصّص‏هاى به دست آمده است. اين مورد، شخصاً در مورد زنان تحصيل كرده و واجد تخصّص‏هاى مورد نياز جامعه، مصداق پيدا مى‏كند.

 

اشتغال زنان، زمينه و مقدمه‏اى براى حضور اجتماعى آنان است و آثار اجتماعى اين امر، دامنه وسيعى را در برمى‏گيرد. ضمن اين كه امروزه، اشتغال زنان به عنوان يكى از عوامل تحقّق توسعه پايدار و همه جانبه تلقى مى‏گردد.


دو . فرار دختران

فرار از خانه، رفتارى است كه در ابتدا به صورت يك اقدام ساده انجام مى‏گيرد و سپس تا تكّدى، سرقت، خريد و فروش مواد مخدّر، اعتياد، فحشا، قتل، و در نهايتْ خودكشى كشيده مى‏شود.

 

پديده «دختران فرارى» با گسترش روز افزون خود، امروز به عنوان يك تهديد جدّى براى كانون گرم خانواده‏ها مطرح و عامل افزايش ناهنجارى‏هاى اجتماعى در كلانْ‏شهرها شناخته شده است.

 

دختران فرارى، اقدام خود را نوعى «اعتراض» مى‏دانند و خود را قربانى روابط ناسالم خانواده‏ها و فراموش شدن خود در جامعه مى‏دانند. به اعتراف پژوهشگران اجتماعى، فرار دختران، نتيجه يك فرايند روانى و ذهنى در نوجوانان است كه براى رسيدن به امنيّت درونى و رهايى از سلطه ي والدين، زندگى خانه به دوشى را برمى‏گزينند.

 

در ايران، از حدود پنج سال پيش به دليل افزايش فراريان از خانه، به اين معضل توجه شده است و فرار كودكان و نوجوانان، به عنوان يك آسيب جدّى، مورد بررسى قرار گرفته است.

 

طبق آمارهاى منتشر شده: در سال 1378، 937 دختر فرارى و 735 پسر فرارى توسط نيروى انتظامى در تهران دستگير شده‏اند. به اين ترتيب، تعداد فراريان از خانه 30 درصد نسبت به سال قبل، افزايش داشته است. سال 1378 تا 1379، 5450 دختر فرارى و 5000 پسر فرارى در تهران دستگير شده‏اند كه 96% آنان بدون سابقه كيفرى بوده‏اند.

تحقيقات نشان مى‏دهد كه سبب حدود 70 درصد فرار فرزندان، والدين هستند، به طورى كه از خرداد تا شهريور ماه، وقتى نوجوانان پس از فراغت از مدرسه نمى‏توانند محيط نامساعد خانواده را تحمّل كنند، به اميد قرار گرفتن در فضاى بهتر و مساعدتر، از خانه فرار مى‏كنند و در فروردين ماه ـ كه اعضاى خانواده و فاميل به ديد و بازديد و انجام دادن مراسم سال نو مشغول هستند ـ كمترين فرار را شاهد هستيم.
آمارها نشان مى‏دهد افرادى كه از خانه فرار مى‏كنند، غالباً 14 تا 25 سال دارند و 80 درصد آنها به دليل ناسازگارى با والدين، ترجيح مى‏دهند خانه ي خود را ترك كنند.

 

از مهم‏ترين علت‏هاى فرار دختران، طلاق و اعتياد والدين است. طلاق، روابط عاطفى و ارتباطات سالم انسانى را سست مى‏كند و اين خلأ عاطفى، باعث مى‏شود كه دختران، از خانه بگريزند.

 

منابع

1 . مباحثى پيرامون اشتغال زنان، حميد محمدى، تهران: اداره كل پژوهش‏هاى سيما، 1380 .

2 . زن و توسعه پايدار، گروه تدوين، تهران: انتشارات سازمان محيط زيست، 1378 .

3 . فرار دختران، صادق برزگر، قم: نشر جمال، 1382.

4 . روان شناسى فرار از خانه، مريم حيدرى، قم: مهر قائم، 1381.

5 . زنان، مشاركت و برنامه‏ريزى براى توسعه پايدار (ج2)، تهران: مركز امور مشاركت زنان رياست جمهورى

 

  انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 893
كسب درآمد اينترنتي روزانه حداقل100هزار تومان تضميني

كسب درآمد اينترنتي روزانه حداقل100هزار تومان تضميني

⚡ این پکیج دربهمن سال 1402 آپدیت شد⚡ ✨ با پول یک چیپس و پفک صاحب کسب و کار پردرآمد شوید✨ فقط تا مدت محدود سلام دوست خوبم اگه از زندگي و كارت رضايت نداري.. اگه از وضعيت روحي و بي پولي خسته شدي.. اگه احساس ميكني هميشه تو تمامي كارها بازنده اي و اعتماد به نفس پاييني ... ...

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

پکیج حرفه ای کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓  **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...

راهنمای پین اوت صفحه آمپر و قطعات الکترونیکی و انزکتوری خودرو

راهنمای پین اوت صفحه آمپر و قطعات الکترونیکی و انزکتوری خودرو

یکی از مراحل عیب یابی و رفع عیب سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، شناخت محل دقیق پایه ها و تست سیم و یا قطعه مربوطه می باشد بدین منظور تعمیرکاران از کتابچه ها و نقشه های متعددی استفاده می کنند در اختیار داشتن چنین نقشه هایی نیازمند صرف هزینه و مطالعه کتابهای تعمیراتی ... ...

نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه

نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه

دانلود نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی به همراه جزوه + خلاصه نکات به همراه نکات مهم و ... ...

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) (دانش یاران)

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) (دانش یاران)

دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11)   دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم لطفا جهت دانلود فایل عملیات خرید را انجام دهید توجه داشته باشید بعد از اتمام خرید فایل در دو نسخه قابل دانلود می باشد 1- دانلود فایل از لینک 2 - دانلود فایل ازایمیل وارد شده توسط شما در صورت به ... ...

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف

دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف با فرمتmp3  کتاب اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی از دکتر علی اکبر سیف یکی از کتاب هایی است که شما را با مفاهیم و اصطلاحات مهم حوزه های سنجش اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی آشنا می کند .دانشجویان و اساتید و ... ...

دانلود "کتاب صدای خود را آزاد کنید"pdf+فایلهای تمرینی

دانلود "کتاب صدای خود را آزاد کنید"pdf+فایلهای تمرینی

دانلود کتاب"صدای خود را آزاد کنید" نوشته : راجر لاو pdf+فایلهای صوتی تمرینی همراه کتاب با یادگیری تکنیکهای ساده راجر لاو هر کسی می تواند صاحب صدایی قوی برای صحبت کردن و صوتی زیبا برای خواندن شود. او با نظریه انقلابی و ارائه مفهوم صدای میانی،شما را به دنیای جدیدی از ... ...

دانلود  نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl

دانلود pdf رایگان نمونه سوالات icdl با جواب، برای داوطلبانی که به دنبال آمادگی برای آزمون icdl هستند، بسیار مفید است. این فایلها حاوی بیش از 1500 سوال در موضوعات مختلفی از جمله کار با ویندوز، صفحه‌آرایی، اکسل، اکسس و… است که به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. ... ...

نرم افزار اندروید دیکشنری آلمانی به آلمانی لانگنشایت برای خارجی زبان ها ( Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache )

نرم افزار اندروید دیکشنری آلمانی به آلمانی لانگنشایت برای خارجی زبان ها ( Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache )

Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache   اگر با زبان آلمانی سرو کار دارید و تحقیق کرده باشید، حتما اسم موسسه Langenscheidt را شنیده اید. این دیکشنری که تقریبا تمام دبیران زبان آلمانی به بی نظیر بودن این دیکشنری هم عقیده هستند، دارای یکی از گسترده ترین دایره ... ...

پکیج آموزش فعالسازی انرژی درون و پرورش نیروهای درون

پکیج آموزش فعالسازی انرژی درون و پرورش نیروهای درون

پکیج آموزش فعالسازی انرژی درون که به شما فعال کردن چاکرا ، کندالینی ، انرژی درمانی ، قدرت پرانا و خیلی آموزش های فوق العاده دیگر که در ادامه معرفی خواهند شد آموزش داده خواهد شد. شما با دو کتاب "انرژی درون" با 500 صفحه و "پرورش نیروهای درون" با 150 صفحه می باشند آشنا خواهید ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

استان آذربایجان غربی شهر ارومیه، خیابان شهیدمحمدمنتظری ، کوچه شهیداخباری پلاک 9

اعتماد شما اعتبار ماست

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما