بعضی وقتها بدون گریم مخصوص در بین آنها ظاهر میشدم. آنها با شناختن من، دقیقا با من مثل یك بازیگر سرشناس رفتار میكردند. ولی وقتی با گریم و با چهرهای متفاوت با آنها برخورد میكردم، مرا نمیشناختند و...
سیاست جدید عامرخان این است كه فیلمهای خود را در آخرین هفته سال میلادی روانه پرده سینماهای هند میكند. سال قبل «گاجینی» او در روزهای پایانی سال اكران عمومی شد و بلافاصله لقب یكی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ بالیوود را گرفت و در آخرین روزهای سال 2009 این اتفاق با نمایش عمومی «سه احمق» تكرار شد. فروش هفته اول فیلم، آن را صدرنشین جدول گیشه سال سینمای هند كرد. این كمدی جوان پسند درباره سه دوست قدیمی است كه بر اثر اتفاقی دوباره به دوران تحصیل خود در كالج برمیگردند و با ماجراجوییهای مختلفی روبهرو میشوند.
عامرخان در طول دو ماه گذشته به تبلیغ پیرامون كار تازهاش پرداخت و در این رابطه از یك استراتژی جدید استفاده كرد. تبلیغات فیلم باعث شد تا او به تمام مناطق سفر كند و از نزدیك با دوستداران سینما و فیلمهای خود به گفتگو بنشیند. این بازیگر در سالهای اخیر فعالیت تهیهكنندگی را نیز شروع كرده و تهیهكننده تعدادی از فیلمهای خود (و از جمله «سه احمق)» نیز هست. «مالیات زمین( »لگان) او 5 سال قبل، نامزد دریافت اسكار بهترین فیلم خارجی سال شد. او 2 سال قبل اولین فیلم خود در مقام كارگردان را با نام «ستارهها روی زمین» ساخت. موفقیت مالی فیلم با استقبال منتقدان سینمایی توام شد. عامرخان از جمله بازیگران معدود سینمای هند است كه معمولا هر سال یا دو سال یك بار فیلمی را روانه پرده سینماها میكند و تقریبا تمام فیلمهای او در جدول گیشه نمایش با فروش بالایی روبهرو شدهاند.
تبلیغات مربوط به «سهاحمق» تا حد زیادی یك ضدتبلیغات بود. این نوع تبلیغات پیشنهاد چه كسی بود و چرا؟
پیشنهاد من بود. اعتراضی به آن دارید؟ (میخندد) احساس میكردم با این شیوه تبلیغات، تماشاگران بیشتری جذب آن میشوند. تبلیغات ما سوالاتی را برای مردم به وجود آورد كه آنها را كنجكاو میكرد تا ماجرا را پیگیری كنند و با تماشای فیلم جواب پرسشهای خود را بگیرند.
در آینده هم همین سیاست را ادامه میدهید؟
نمیشود در این ارتباط یك دستورالعمل مشخص و همیشگی صادر كرد. هر فیلمی حال و هوای خاص خودش را دارد و باید براساس شرایط آن فیلم و همچنین شرایط زمانی كه اكران میشود، تبلیغات آن را مشخص و طراحی كرد. شاید تبلیغاتی كه شما برای این فیلم به كار میگیرید و جواب مثبت میدهد، برای یك فیلم دیگر كارساز نباشد. نوع تبلیغات هر فیلم را شرایط خود فیلم و همچنین شرایط زمانی كه قرار است به نمایش عمومی درآید، تعیین میكند.
قبل از اكران عمومی «سهاحمق» سفرهای زیادی به نقاط مختلف كشور كردید. این سفرها چگونه بود؟
بسیار خوب و هیجان انگیز. در هر ایالتی من یك تجربه جدید و فوقالعاده داشتم. آدمهای مناطق مختلف كشور، دارای روحیات و گرایشات متفاوتی هستند و شما این مساله را به وضوح در نوع برخورد و حرفهایی كه میزنند متوجه میشوید، این سفرها یك مزیت خیلی خوب برای من داشت و توانستم در طول ملاقات با آدمهای مختلف، از نزدیك با مسائل و مشكلات آنها آشنا شوم. صحبتهای آنان، الهامبخش من برای فعالیتهای بعدی هنری و اجتماعیام خواهد بود.
چه چیزهایی از این سفرها یاد گرفتید؟
میدانید، زندگی بازیها و پستی و بلندیهای زیادی دارد. این بازی لایههای متفاوتی را در خود دارد. من با توجه به قصه فیلم، استراتژی تبلیغاتی آن را طراحی كردم. نمیدانستم كه این استراتژی قرار است چیزهای تازهای را به خود من یاد بدهد. هدف اصلیام از این سفرها، ارتباط نزدیك با مردم عادی بود. بعضی وقتها بدون گریم مخصوص در بین آنها ظاهر میشدم. آنها با شناختن من، دقیقا با من مثل یك بازیگر سرشناس رفتار میكردند. ولی وقتی با گریم و با چهرهای متفاوت با آنها برخورد میكردم، مرا نمیشناختند و مثل یك آدم عادی با من برخورد میكردند. در این حالت، خیلی راحتتر و آزادتر با من درباره مسائل و مشكلات خودشان صحبت میكردند. در عین حال، یكی از اهداف اصلی سفرم به ایالتهای مختلف، جلب توجه رسانههای گروهی، سیاستمداران و مردم ایالتهای دیگر به مشكلات آن ایالتها بود. احساسم این بود كه سفر من به این ایالتها، باعث میشود تا نام و مسائل و مشكلات آنها در سطح وسیعتری مورد توجه و بحث قرار گیرد.
فكر میكنید یك چنین سفرها و تبلیغاتی چه نوع كمكی میتواند به این فیلم یا دیگر فیلمهای شما بكند؟
نمیتوان به طور دقیق درباره این مساله صحبت كرد. به هر حال، نمیتواند بیتاثیر باشد. برای خود من این حسن را دارد كه شناخت مرا از كشورم و مردم آن بیشتر میكند.
گفته میشد قیمت بلیت «سهاحمق» گرانتر از رقم متداول سینماها خواهد بود.
قبل از نمایش عمومی فیلم، در این باره هم بحث شد. ولی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت رد شد. احساس شخصی خودم این بود كه استقبال تماشاگران از فیلم خیلی خوب خواهد بود و فروش بسیار بالایی خواهد كرد. به همین دلیل، من موافق افزایش قیمت بلیت نبودم. اگر نظر شخصی خود مرا بخواهید، ترجیح میدهم قیمت بلیت تمام فیلمها تا حد امكان ارزان و پایین باشد. این مساله باعث میشود تا همه بتوانند فیلمهای من و بقیه همكارانم را تماشا كنند و حتی برای بار دوم و سوم به دیدن آن بروند. اما واقعیت این است كه سینما و فیلمهای آن هزینههای بالایی دارند و این هزینهها باید هنگام نمایش عمومی تامین شوند.
این شایعه كه تلاش میكنید در فیلمهای خود نقش و حضور بیشتری داشته باشید را چگونه پاسخ میدهید؟
نیازی نیست كه من حرفی بزنم، خود این فیلمها دراین باره صحبت و واقعیتها را بیان میكنند. شما دیدید كه در «لگان» هر یازده كاراكتر قصه فیلم نقش، اهمیت و وزن یكسانی داشتند. 5 كاراكتر «رنگ ده بسنتی» هم همین طور بودند. حتی در «ستارهها روی زمین» هم بازیگر كودك فیلم، نقشی برابر با من داشت. در «سهاحمق» هم همین نكته صدق میكند. با آن كه رسانههای گروهی میگویند من مشهورتر از مادهووان و شرمان جوشی هستم، ولی هر سه ما نقش برابری داریم. البته حتی نقش من در این فیلم كمتر از آن دو تای دیگر است. كاراكتر من در قصه فیلم ناگهان ناپدید میشود و به همین دلیل است كه من روی پرده گم میشوم و حضور كمتری دارم. در پوستر فیلم هم چهره هر سه تای ماست. پس چگونه میتوان گفت كه من تلاش دارم در فیلمهایم نقش و حضور بیشتری داشته باشم؟
آیا «سهاحمق» قسمت دومی هم خواهد داشت؟
سنت دنبالهسازی چند سالی است وارد سینمای ما هم شده و تعدادی از فیلمهای موفق و پرفروش، به قسمتهای دوم و سوم رسیدهاند. پس از استقبال بالای تماشاگران از «سهاحمق» بحث ساخت قسمت بعدی آن هم مطرح شد. همه كسانی كه با این پروژه همكاری داشتند موافق تولید قسمت دوم هستند، ولی هنوز هیچ چیز قطعی و مشخص نیست. مهمترین نكته این است كه باید یك فیلمنامه خوب برای این كار داشته باشیم. راجكومار هیرانی كارگردان فیلم طرحی برای قسمت دوم و ادامه قصه دارد كه طرح خوبی است. این طرح باید پرورش داده شود تا بتواند قابلیت تبدیل شدن به یك فیلم خوب سینمایی را پیدا كند. میدانید، اگر قرار باشد قسمت دوم ساخته شود این فیلم باید آبروی نسخه فیلم اصلی را حفظ كند.
شما بیشتر بازیگر نقشها و فیلمهای درام هستید. چرا تصمیم گرفتید فیلمی كمدی بازی كنید؟ آیا موفقیت فیلمهای كمدی چند سال اخیر عامل مهمی در این انتخاب بوده است؟
سوال شما را در دو بخش جواب میدهم. اول این كه من به عنوان یك بازیگر دوست دارم در نقشهای مختلف و متفاوت ظاهر شوم. با آن كه به قول شما به عنوان بازیگر نقشهای درام شناخته شدهام، ولی در كارهای اكشن، دلهرهآور و حتی تاریخی هم بازی كردهام. دوست دارم نقشها و ژانرهای مختلف را تجربه كنم. نكته بعد این است كه من هم مثل هر بازیگر دیگری تابع جریان سینما هستم و با آن (و موجهای مختلف و متفاوتی كه دارد) حركت میكنم. ژانر سینمای كمدی در چند سال اخیر در كشور ما جواب خیلی خوبی داده و اكثر فیلمهای كمدی كه ساخت و پرداخت خوبی دارند، با استقبال بالای تماشاگران روبهرو شدهاند. در چنین وضعیتی، هر تهیهكننده، فیلمنامه نویس و یا فیلمسازی دوست دارد فیلم كمدی بسازد. برای همین، بسیاری از پیشنهاداتی كه این روزها به من میشود، مربوط به سوژههای كمدی است. من هم تلاش میكنم كه از بین آنها آن فیلمنامهای را انتخاب كنم كه فكر میكنم بهتر است.
یعنی در آینده شما را در تعداد بیشتری فیلم كمدی خواهیم دید؟
هم بله و هم خیر. اما اینطور نیست كه بخواهم تبدیل به بازیگر نقشهای كمدی شوم و مثل آكشی كومار در این ژانر، صاحب سبك شوم.
كار جدیدتان «دوبی گات» آماده نمایش شده است؟
تدوین آن دارد تمام میشود و برای اواخر سال 2010 آماده نمایش میشود. همسرم كران رائو آن را كارگردانی كرده است. این فیلم اولین كار سینمایی او در مقام كارگردانی است.
چه نقشی در فیلم دارید؟
نقش یك نقاش را بازی میكنم و چیز بیشتری نمیتوانم دربارهاش بگویم.